onsdag, januari 17, 2007

Bildt, Nato & energipolitik

presskonferensen den 8 januari om ersättningen för sitt tidigare styrelseuppdrag i Vostok Nafta avslutande utrikesminister Carl Bildt sin argumentation på följande sätt:

"Och låt mig nu bara slutligen tillföra att jag tycker ju, men det här är ju personligt tyckande som så mycket annat, att det där (styrelseuppdraget i Vostok Nafta) tillför ju väsentliga erfarenheter som är viktiga också för politiken och ämbetsutövningen.

Om vi tar just detta konkreta fall, så har jag ju sysslat med Ryssland synnerligen ingående ur både säkerhetspolitiska och ekonomiska aspekter under x antal år. Jag har sysslat med europeisk energipolitik, med ett djup som jag tror är rätt ovanligt i den svenska politiska miljön. Jag kan bara nämna som exempel: i början av hösten så hade Natos generalsekreterare ett internt seminarium för Natos medlemsstater, för att diskutera den europeiska energipolitiken och utvecklingen i Ryssland. Och där var det då undertecknad som var inbjuden som huvudtalare. Och det var på grund av att dom ansåg att jag hade vissa erfarenheter och viss kompetens i dom där frågorna. Och det är väl exempel på att man genom erfarenhet också i företagsvärlden så bygger man upp kompetens, erfarenheter och information som har ett betydande intresse också i den politiska debatten. Det gäller också i svensk regeringsutövning.”