El är egentligen en kollektiv vara som handlas samtidigt mellan alla som kopplar utrustning till elnätet. Traditionellt utformas dock elmarknader som om el är en privat vara som handlas mellan enskilda aktörer. Problemet är att det inte fungerar särskilt väl. På konsumentsidan leder handel av den gemensamma nyttigheten i konkurrens mellan individuella aktörer till stigande efterfrågan och på producentsidan till ett minskat utbud!
Monopolreglerade elmarknader klarar sig bättre. Även där leder i och för sig konkurrens mellan individuella konsumenter till stigande efterfrågan. Men kan alltid mötas av investeringar i mer produktion eftersom monopol råder på producentsidan.
Ingen av de traditionella marknadsmodellerna är förenlig med en hållbar utveckling. Allra minst den avreglerade som helt enkelt riskerar kollaps. Stater som avreglerat enligt gängse modell försöker därför dämpa efterfrågan och öka utbudet med hjälp av planstyrning. De blir då själva aktörer som tävlar om att minska efterfrågan respektive öka utbudet så lite som möjligt. Det löser knappast problemet.
För att lösa problemet måste man acceptera att el faktiskt är en kollektiv vara. Det är den sammanlagda förbrukningen som styr behovet av kraftverk och det aktuella priset på elen i nätet. Elmarknaden består alltså bara av ett nät på vilket alla borde handla elen till samma aktuella pris. Då har alla inblandade skäl att koppla utrustning till och från nätet i en ekonomiskt optimal ordningsföljd. Handlar alla elen till samma referenspris blir det också möjligt att utbyta risk mellan individuella konsumenter och producenter, trots att själva elen handlas i en gemensam transaktion.
Relaterat: Klimatet kan bli EU:s vinstmaskin (SvD Brännpunkt 14/3)