tisdag, september 11, 2007

Den maudistiska samhällsordningen

Regeringen (eller rättare sagt Centerpartiet) presenterade idag satsningarna inom den sk. klimatmiljarden. En stor del av pengarna, 310 miljoner, går till "energieffektivisering".

– Vi måste få människor att bli mer energismarta. Både företag och enskilda måste spara energi för den sparade kilowattimmen är den mest miljövänliga och den mest ekonomiska, säger näringsminister Maud Olofsson.

Borde det inte vara i allas intresse, företag, institutioner, att själva satsa på det?

– Men det finns brist på kunskap. Hur gör jag för att mitt hus ska bli energismart? Hur gör jag i mitt företag för att minska energiförbrukningen? Det kan jag behöva lite hjälp med.

340 miljoner går till "hållbara städer", maudistiska modellsamhällen där värmen och elen produceras i biobränsleeldade kraftverk och människorna åker i bussar som går på biogas. 140 miljoner går till utveckling av "andra generationens drivmedel". Resten av pengarna går bland annat till att reda ut hur i herrans namn jord- och skogsägare ska kunna leverera all den biomassa ska brännas med den förda politiken.

Allt utan att det finns några prisincitament som styr ett rationellt beteende. Klippt från Ekot och DN.

Centerns politik sågas av Miljöpartiet och Socialdemokraterna (SvD). Dom vill ha ännu mer (!) planhushållning, dock inte för att kunna direktsmörja de egna leden och utan att de kallar sig för borgerliga.