måndag, augusti 07, 2006

Meningslös kampanj

I slutet av juli poppade den oberoende energianalytikern Roger Fredriksson (tidigare vd för LRF-projektet Agrokraft) upp i snart sagt varje tidning och menade att lösningen på elmarknadsproblemet är att välja någon annan än de tre kraftjättarna. Bäst var artikeln i Expressen den 23/7 där Roger inflikade att "varje god lögn innehåller ett korn av sanning". Roger nämner nämligen att konsumenterna också kan sänka priset genom att dra ner på förbrukningen och det är ju sant medan resten av innehållet i kampanjen är falskt.

I DN fick även jag vara med på ett hörn då man två dagar efter kampanjartikeln publicerade läsarkommentarer under rubriken "Elmarknaden är förskräcklig". Som siste man i raden av upprörda läsare fick jag tillfälle att som vd för bolaget Power Market Design Stockholm AB påpeka att el är en kollektiv vara och att konsumenterna bara kan sänka priset om de handlar till det kollektiva spotpriset, typ.